چهارشنبه یکم بهمن ۱۳۹۹ - 22:40 - سیدمحمدعلی نجات -
بروس لیاز ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزادجان فان بروس لیبروس لی، ۱۹۶۷ میلادیزادهٔ۲۷ نوامبر۱۹۴۰چاینا تاون، سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکادرگذشت۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۷۳ (۳۲ سال)هنگ کنگ، چینعلت درگذشتادم مغزیمدفنگورستان لیک ویوسیاتل، واشینگتن، ایالات متحده آمریکامحل زندگیایالات متحده آمریکاملیت چینی آمریکاییدیگر نامهاجون فانپیشهاستاد کونگفو یا ووشو، بازیگر، کارگردان، فیلسوف، بنیانگذار جیت کان دو، نویسنده و بازیگر فیلمهای رزمیمذهببیدین خداناباور[۱][۲]همسر(ها)لیندا لی کدولفرزندانبرندون، شانونوالدینلی هوئی-چوئنگریس هووبگاهwww.brucelee.comبروس لی، ۱۹۷۳میلادیلی جن فان (به چینی: 李振藩) مشهور به بروس لی (Bruce Lee؛ زاده ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰ – درگذشت ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۳) استاد هنرهای رزمی چینی، بازیگر فیلمهای اکشن، استاد فلسفه، نظریهپرداز و بنیانگذار روش رزمی جیت کان دو (جیت به معنای دفاع و کان به معنای حمله و دو در واقع هماهنگکننده بین دفاع و حمله) یکی از مدرنترین سبکهای کونگ فو یا ووشو اهل آمریکا و هنگ کنگ بود. بسیاری او را یکی از تأثیرگذارترین انسانهای قرن بیستم و یک نماد در فرهنگ عامه میدانند. از وی به عنوان بزرگترین رزمی کار تاریخ یاد میشود.[۳] او همچنین پدر دو بازیگر به نامهای براندون لی و شانون لی بود.لی، در محله چینیهای سانفرانسیسکو در کالیفرنیا به دنیا آمد اما در هنگ کنگ بزرگ شد و در ۱۸ سالگی دوباره برای تحصیل در دانشگاه به سانفرانسیسکو بازگشت. فیلمهای رزمی که او در سینمای هالیوودی و سینمای هنگ کنگ بازی کرد موجب ارتقای سطح فیلمهای رزمی هنگ کنگ شده و تحسین عامه را برانگیخت و موجی از علاقهمندی به فیلمهای هنرهای رزمی چینی (ووشو) را در جهان غرب به وجود آورد. کارگردانی و جو فیلمهای او هم بر روی هنرهای رزمی و هم بر روی فیلمهای رزمی چه در هنگ کنگ و چه در بقیه جهان تأثیر گذاشت.بروس لی، به یک چهره نمادین، تبدیل شد به خصوص برای چینیها، زیرا در فیلمهایش به عنوان افتخار ملی برای چین و ملیگرایی چینی ظاهر شد.[۴]بروس لی از ۱۳ سالگی، شاگرد ییپ من استاد وینگ چون کونگ فو شد. پس از ورود به آمریکا آموزش هنر رزمی خود با نام جان فن کونگفو را آغاز کرد. او هرچند در وینگ چون آموزش دیده بود اما به پیروی از یک سبک اعتقاد نداشت و معتقد به استفاده از بهترین تکنیکها از سبکهای مختلف رزمی بود. از آن جایی که به مطالعهٔ فراوان در خصوص انواع سبکهای رزمی میپرداخت ازآن رو با تمامی سبکهای مبارزهٔ غربی و شرقی آشنایی کامل داشت. «اگر انسانی با چهار دست و چهار پا به دنیا آمد میتوان گفت که ضربات به شکل پیچیدهای قابل تولید است، لذا تا زمانی که اینگونه نشده فنون کاربردی و اساسی به همین شکل خواهد بود» و بروس این هنر رزمی را با نام «جیت کان دو» و بدون پیشوند و پسوند نامگذاری کرد.[۵]محتویات۱مراحل اولیه زندگی۱.۱نامها۲هنرمندی۲.۱فلسفه۲.۲اشعار۲.۳بازیگری۳آغاز کار و ورود به هنرهای رزمی۴ورود به ایالات متحده آمریکا۵آموزش کونگ فو به غیر چینیها۶جان فان کونگ فو۷اجرای چند حرکت نمایشی و مقدمهای بر مطرح شدن بروس لی در ایالات متحده۸ورود به سینما۹ابداع سبک جیت کان دو۱۰بازگشت به هنگ کنگ و تصمیم در ایفای نقش در چند فیلم۱۱مطرح شدن در سراسر جهان و ایفای نقش در هالیوود۱۲مرگ۱۳فیلمشناسی۱۳.۱سینمایی۱۳.۲تلویزیون۱۳.۳بازی ویدئویی۱۴جستارهای وابسته۱۵منابع۱۶پیوند به بیرونمراحل اولیه زندگیبروس لی در سنین کودکی به همراه پدر و مادرشبروس لی، در ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۰ ساعت اژدها بین ساعت ۷ تا ۹ صبح در سال اژدها طبق تقویم طالعبینی چینی در یک بیمارستان چینی در محله چینیهای سانفرانسیسکو به دنیا آمد.[۶] پدرش لی هو چون (Lee Hoi-Chuen) (李海泉) چینی بود؛ و مادر کاتولیکش گریس هو از چینیهای آلمانی تبار بود.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲] وقتی بروس لی، سه ماه داشت، والدینش به هنگ کنگ برگشتند.[۱۳][۱۴]نامهانام کوچک کانتونی بروس لی، جان فان (Jun Fan) بود. وقتی بروس لی متولد شد، نام انگلیسی بروس (Bruce) به نظر میرسد توسط پزشک یا پرستار بیمارستان، «ماری گلاور» بر روی بروس لی گذاشته شد. اگرچه خانم لی در بدو امر چندان به فکر گذاشتن اسم انگلیسی روی نوزادش نبود ولی این نام را متناسب انگاشت و با نام پزشک گلاور موافقت کرد.[۱۵] به هر حال نام انگلیسی او هرگز به همراه نام فامیلی او استفاده نشد تا این که در یک دبستان که یکی از بخشهای کالج لاسال (یک دبیرستان در هنگ کنگ) بود در ۱۰ یا ۱۲ سالگی ثبت نام کرد و بعداً در دبستانی دیگر. (کالج فرانسیس خاویر در کولون) که در آنجا لی به نمایندگی تیم بوکس در مسابقات بین مدارس برگزیده میشود.هنرمندیفلسفهبروسلی به عنوان یک هنرپیشه رزمی بسیار مشهور است، اما او درام و فلسفه آسیایی و غربی را نیز در طول زندگی و البته زمانی که در دانشگاه واشینگتن بود خوانده بود. او سطح مطالعه بالایی داشت و یک کتابخانه گسترده از متون فلسفی و البته موضوعات هنرهای رزمی داشت.[۱۶] او معتقد بود که هر دانشی سرانجام به خودآگاهی خواهد انجامید و گفته بود که شیوه انتخابی او برای شناخت خودش هنرهای رزمی بوده.[۱] تسلطهای او شامل تائوئیسم، جیدوئیسم، بودائیسم بودند.[۱۷] از طرف دیگر، فلسفه لی به شدت در تضاد با جهانبینی محافظه کار مورد حمایت کنفسیوسگرایی بود.[۱۸] جان لیتل عنوان میکند که لی یک آتئیست (خداناباور) بود. زمانی که در سال ۱۹۷۲ دربارهٔ وابستگی مذهبی از او پرسیده شد، پاسخ داد «هیچ کس».[۲] همچنین از او پرسیده شد که آیا به خدا اعتقاد دارد و پاسخ داد «کاملاً صریح بگویم،من اینگونه نیستم».[۱]اشعاردر کنار هنرهای رزمی و فلسفه که روی جنبه فیزیکی و آگاهی فردی برای صداقت و اصول تمرکز دارند،[۱۹] لی اشعاری نیز سرود که احساس او صحنهای از زندگی او را بهطور جامع منعکس میکرد.[۲۰]بازیگریپدر بروس لی هوی چون یک ستاره مشهور اپرای کانتون بود؛ لذا بروس لی از طریق پدرش وارد سینما شد و وقتی کودک بود در چند فیلم سیاه و سفید کوتاه بازی کرد. لی اولین نقشش را به عنوان نوزاد در کالسکه بازی کرد. وقتی که او ۱۸ سال داشت ۱۲ فیلم بازی کرده بود.[۶]در ۱۹۵۹–۱۹۶۴ در ایالات متحده بروس لی سودای بازی کردن در فیلمها را از سر به در کرده و هنرهای رزمی را پیگیری کرد.آغاز کار و ورود به هنرهای رزمیاولین آشنایی بروس با هنرهای رزمی توسط پدرش - لی هوی چون- صورت گرفت. او در ابتدا مهارتهای پایهای در سبک تای چی را از پدرش فرا گرفت. سی فوی بروس لی یعنی استاد بزرگ وینگ چون - ییپ من - همکار و دوست پدر او بود. بروس از سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی تحت تعلیم استاد هنگ کنگی خویش ییپ من بود.مانند اکثر مدارس هنرهای رزمی چینی در آن زمان، کلاسهای سیفو ییپ من توسط شاگردان ارشد و درجه بالا اداره میشد. یکی از شاگردان ارشد ییپ من «وانگ شون لئونگ» بود. بر طبق گفتهها او بیشترین تأثیر را بر کونگ فوی وینگ چونِ بروس لی داشتهاست. پس از اینکه تعدادی از شاگردان ییپ من به دلیل بعضی آداب و رسوم چینی از آموزش به بروس لی خودداری کردند، ییپ من بهطور خصوصی شروع به آموزش بروس لی کرد. بروس همچنین بوکس غربی را نیز یادگرفت و مسابقه فینال قهرمانی بوکس در سال ۱۹۵۸ را با ناک اوت کردن «گری الم» که قهرمان سه بارهٔ مسابقات بود، در راند سوم به پایان رساند. قبل از مسابقهٔ نهایی بروس سه حریف قبلی اش را مستقیماً در همان راند اول ناک اوت کرده بود. بهعلاوه بروس تکنیکهای شمشیرزنی غربی را از برادرش «پیتر لی» - که قهرمان شمشیرزنی در زمان خودش بود- یادگرفت و گارد مبارزات خود راکه الهام گرفته از همان سبک شمشیر زنی غربی بود، پیشبرد.ورود به ایالات متحده آمریکابروس لی در سن ۱۸ سالگی به منظور فرار از تبهکاران و تنها با ۱۰۰ دلار با کشتی وارد ایالات متحده آمریکا شده و با کمک رئیس رستورانی که در آن کار میکرد در مدرسه فنی ادیسون ثبت نام کرد. سپس با پیشنهاد مشاور خود به تحصیل در رشته فلسفه مشغول گردید.آموزش کونگ فو به غیر چینیهابروس لی در ابتدای ورودش به آمریکا و برای تأمین هزینه تحصیلش ناگزیر در رستوران کار میکرد اما چون آشپز آن رستوران با او مخالف بود مجبور شد از آن جا خارج شود و به کار پخش روزنامه در سطح شهر پرداخت و شبها نیز مشغول درس خواندن بود تا بتواند در دانشگاه واشینگتن قبول شود.جان فان کونگ فوبروس لی آموزش هنرهای رزمی در آمریکا را از سال ۱۹۶۰ شروع کرد. در آغاز کار او وینگ چون آموزش میداد. هنری که بر پایه برداشتها و آموختههایش در هنگ کنگ بود. جان فان کونگ فو (که معنای لغوی آن کونگ فوی بروس لی است) در واقع نامی بود که بروس لی بر روی هنر رزمی خودش گذاشته بود، که اساساً روش تعدیل یافته او در وینگ چون بود. نخستین شاگرد بروس یک جودو کار به نام «جس گلاور» بود که بعدها دستیار او شد. پیش از نقل مکان به کالیفرنیا، لی اولین مدرسهَ هنرهای رزمی اش را در سیاتل با نام «مؤسسهٔ جان فان کونگ فوی لی» افتتاح کرد. لی همچنین روش لگد زنی اش، که شامل لگد مستقیم یونگ چون و لگد قدرتی کونگ فوی شائولین شمالی میشد را ارتقاء بخشید.اما پس از مدتی با مخالفت چینیهای مقیم آمریکا مواجه گشت و آنها از وی خواستند دست از آموزش به خارجیها بردارد؛ اما بروس لی در تصمیمش مصمم بود و آنها برای تعطیل کردن باشگاه وی مبارزی ماهر به نام «وانگ جک مان» را به منظور مبارزه با بروس لی فرستادند که در این مبارزه وانگ به سختی شکست خورد.اجرای چند حرکت نمایشی و مقدمهای بر مطرح شدن بروس لی در ایالات متحدهبروس لی بعد از آموزش تصمیم به شرکت در مسابقات کاراته و نشان دادن تواناییهای خود در هنرهای رزمی گرفت. بدین منظور در سال ۱۹۶۴ در سالن ورزشی لانگ بیچ با اجرای چند حرکت نمایشی با سرعت و قدرتی خیرهکننده نامش بر سر زبانها افتاد.ورود به سینماستاره بروس لی در پیادهروی مشاهیر هالیوودبعد از نمایش لانگ بیچ یک کارگردان که اتفاقاً در سالن حضور داشت به ملاقات بروس لی رفت و از وی خواست در سریال «زنبور سبز» به ایفای نقش بپردازد و بروس هم پذیرفت و این مقدمهای شد برای ورود بروس لی به سینما. (البته بروس لی در کودکی نیز در چند فیلم ایفای نقش کرده بود چون پدر او بازیگری هنگ کنگی بود او در ۶ ماهگی گریم شد و نقش شاهزاده را بازی کرد و در ۶ سالگی نقش کودک دزدی را و در ۱۱ سالگی فیلم غازهای وحشی را بازی کرد)ابداع سبک جیت کان دوبه دلیل عدم دسترسی به سیفو «ییپ من» که در هنگ کنگ زندگی میکرد، بروس لی نمیتوانست وینگ چون را ادامه دهد، هنر اصیلی که حالا تنها در اختیار استادش بود، اما بروس هنوز مشتاقانه به دنبال یادگیری وینگ چون بود تا جایی که او حتی پس از بازگشت به هنگ کنگ به استاد ییپ من پیشنهاد خرید یک آپارتمان شخصی داد … در مصاحبه استاد بزرگ وینگ چون «لو مان کام» که یکی از همرزمان بروس لی در کلاس استاد ییپ من بوده، میخوانیم:شما این شانس را داشتید که در کنار بروس لی باشید، چه ارتباطی با او برقرار کرده بودید؟- اغلب با هم تمرین میکردیم، به ویژه در چی سائو. بروس لی از من جوان تر بود. وقتی هنگ کنگ را ترک کرد، کار آموزی خود را نزد ییپ من به پایان نرسانده بود. یک روز که دیگر معروف شده بود به هنگ کنگ برگشت و از ییپ من خواست تا کار آموزی اش را به پایان برساند، اما چون خیلی مشغول بود نمیتوانست در هنگ کنگ بماند.بروس لی از ییپ من خواست به او نشان دهد که چگونه میتواند با آدمک چوبی تمرین کند، زیرا او میخواست در فیلمهایش از آدمک چوبی استفاده کند. در عوض او پیشنهاد یک آپارتمان را به ییپ من -که آدم پولداری نبود- داد. اما ییپ من پیشنهاد او را رد کرد و گفت:اگر میخواهی کونگ فوی مرا یاد بگیری به کلاسم بیا (منبع مجله رزمآور شماره ۱۳۵){البته بعدها بروس لی ضعفهایی از این سبک اصیل پیدا کرد. پی بردن به این ضعفها و اصلاح آنها مقدمهای شد بر ابداع سبک مخصوص خودش: جیت کان دو}ایدههای جیت کان دو در سال ۱۹۶۵ در ذهن بروس لی متولد شد. مبارزه با وان جک مان تأثیر بسزایی بر فلسفه مبارزه بروس لی گذاشت. با آن که بروس حریفش را به طرز فجیعی شکست داد، اما معتقد بود که آن مبارزه بیشتر از حد معمول طول کشیده و او نتوانستهاست آنطور که انتظار دارد از تکنیکهای وینگ چون استفاده کند، بهعلاوه او دیگر نمیتوانست به یادگیری و تکمیل هنر رزمی وینگ چون بپردازد چون فرسخها از استادش دور بود.او به سیستمی احتیاج داشت تا به شکوفایی هرچه بیشتر داشتههایش بپردازد. به همین خاطر با تأکید بر «کاربردی بودن، انعطافپذیری، سرعت و کارآمدی» به توسعهٔ سیستم جدیدی پرداخت. او شروع به استفاده از روشهای آموزشی متفاوتی کرد: بدنسازی برای افزایش قدرت، دویدن برای افزایش استقامت، تمرینات کششی برای انعطافپذیری و بسیاری از روشهای دیگر که او دائماً در حال منطبق کردن با سیستمش بود.لی بر آنچه که «روش بی روشی» مینامیدش بسیار تأکید داشت. ایدهای که بیانگر رهایی از روشهای فرمالیته -همان سبکهای سنتی- بود. بروس لی احساس میکرد سیستمی که او «جان فان کونگ فو» نامیدهاست، محدودکنندهاست و به همین خاطر آن را به آنچه که با نام جیت کان دو توصیفش کرد، تغییر شکل داد. نامی که بعدها از مطرح کردن آن اظهار پشیمانی کرد چون از نام جیت کان دو نیز ویژگیهای خاصی برداشت میشد که هر سبکی به نوبه خود ادعا میکرد، درحالیکه ایدهٔ هنر رزمی او خروج از هر گونه عوامل محدودکننده بود.بازگشت به هنگ کنگ و تصمیم در ایفای نقش در چند فیلممجسمه بروس لی در هنگ کنگبروس لی بعد از بازی در چند سریال و فیلم سینمایی مانند سریال زنبور سبز، فیلم سینمایی مارلو، مجموعه تلویزیونی لانگ استریت و… در آمریکا تصمیم گرفت به هنگ گنگ بازگردد و برای هم میهنانش نیز چند فیلم بازی کند که بلافاصله با استقبال شرکتهای فیلمسازی روبه رو شد اول فیلم راهب کوهتانگ و توسط استودیو گلدن هاروست و کارگردانی «لو وی» کارگردان معروف چینی به ایفای نقش در فیلمهای رئیس بزرگ و ضربه نهایی پرداخت که این فیلمها رکورد فروش تمامی فیلمهای هنگ کنگی را شکست.بعد از این فیلمها همه به این نتیجه رسیدند که بدون شک بروس لی برترین رزمی کار دنیاست. سپس بروس لی خود تصمیم گرفت فیلم بسازد بدین منظور در سال ۱۹۷۲ شرکت فیلمسازی خود به نام «شرکت فیلمسازی کنکورد» را دایر کرد و خود کارگردانی فیلم «راه اژدها» یا «بازگشت اژدها» را به عهده گرفت. این فیلم در هنگ کنگ مجدداً رکورد فروش فیلمهای قبلی بروس را شکست.در این دوران بروس لی با موج پیشنهادهای شرکتهای فیلمسازی مواجه گشت و وی در چهارمین فیلم معروف خود «بازی مرگ» به ایفای نقش پرداخت. در این فیلم توسط دشمنانش زخمی گشت اما به دلیل فوت ناگهانی بروس لی فیلم ناتمام باقیماند.مطرح شدن در سراسر جهان و ایفای نقش در هالیوودبعد از موفقیت بروس لی در هنگ کنگ هالیوود به سراغ بروس لی آمد و کمپانی برادران وارنر از وی در خواست کرد که در فیلم «اژدها وارد میشود» به ایفای نقش بپردازد به همین دلیل بروس لی «بازی مرگ» را رها کرده و در «اژدها وارد میشود» که اولین فیلم جهانی وی بهشمار میرفت به ایفای نقش پرداخت.آرامگاه بروسلی در کنار پسرش براندون لیمرگدر سال ۱۹۷۰ بروسلی به دلیل تمرینات سنگین به بیماری فتق دیسک بینمهرهای دچار میشود. پزشک او را از ادامه ورزش منع کرده بود اما او با تزریق موضعی کورتیزون درد ناشی از این بیماری را کنترل میکرد.[۲۱]بروس تنها دو ماه قبل از مرگ در هنگام انجام دوبله برخی دیالوگهای فیلم اژدها وارد میشود در استودیو گلدن هاروست واقع در هنگ کنگ دچار سردرد و سپس صرع میشود که سریعاً به بیمارستان باپتیست هنگ کنگ منتقل شده و پزشکان مشکل او را تجمع بیش از حد آب در فضای داخل سلولی یا خارج سلولی در مغز (ادم مغزی) تشخیص میدهند. در روز مرگ بروسلی نیز همین علائم مجدد بر او تکرار میشود.[۲۲]بروس با تهیهکننده فیلم ریموندجو در ساعت ۲ بعدازظهر روز ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۳ قرار داشت.آن دو در مورد ساخت فیلم بازی مرگ با یکدیگر مشورت کردند و تا ساعت ۴ بعدازظهر با هم صحبت کردند و بعد به خانه بتی تینگچی بازیگر تایوانی الاصل که نقش اصلی زن فیلم بازی مرگ را داشت رفتند. بعد از ساعتی چو آنجا را ترک میکند و بروس و بتی با هم شام میخورند.در آنجا بروس احساس سردرد میکند و بتی یک قرص Eguagesic (آسپرین قوی) به او میدهد. حدود ساعت ۷ شب بروس به خواب میرود. چو به خانه بتی تلفن میزند تا با بروس حرف بزند اما بتی میگوید بروس به خواب عمیقی رفته و نمیتواند او را بیدار کند. بلافاصله او را به بیمارستان میرسانند. پزشکان به معاینه دقیق میپردازند. او به کما رفته بود بعد از مدت کوتاهی نیز حتی نفس هم نمیکشید. پزشکان متوجه شدند که مغزش تورم دارد. وزن مغز او از ۱۴۰۰ به ۱۵۷۵ گرم رسیده بود.هیچیک از رگهای خونی بسته یا پاره نشده بود. تمام اعضا و جوارح بدن مورد معاینه قرار گرفته و کالبد شکافی شد. در معدهاش همان قرص آسپرین قوی بود که بتی به او داده بود. علاوه بر این چند دانه شاهدانه در معدهاش یافت شد که مشخص نشد این شاهدانهها را از دست چه کسی خوردهاست. عدهای از پزشکان معتقد بودند که شاهدانهها به زهر آغشته شده بود و همین امر سبب مرگ وی شدهاست. اما پزشک اصلی او معتقد بود که به دلیل خوردن آسپرین قوی، دچار تورم مغزی شدهاست.همسرش لیندا میگفت: او هیچگاه دوست نداشت عمر طولانی داشته باشد. زیرا او نمیتوانست تحمل کند که قدرت بدنیش با کهولت سن روز به روز تحلیل رود. بروس لی میگفت اگر من باید فردا بمیرم هیچ شکایتی ندارم. من به آرزوهایم دست یافتهام و در دنیا آنچه را که میخواستم انجام دادهام. از زندگی انتظار بیشتری ندارم.[۲۳] قبر او در سیاتل آمریکا در خیابان گارفیلد میباشد در هنگام مرگ بروس لی پسرش برندان لی ۸ سال داشت که ۲۰ سال بعد از مرگ پدرش یعنی در سن ۲۸ سالگی او به طرز مشکوکی در گذشت؛ قبر او نیز در کنار قبر پدرش است.در سال ۲۰۱۷ در مستند «اتوپسی، پاتولوژیست قانونی» محصول شبکه رلز، دکتر مایکل هانتر با بررسی دقیق تر مدارک کالبد شکافی بروسلی این تئوری را مطرح میکند که بروسلی به دلیل عوارض مصرف بیش از حد کورتیزون بجهت تسکین درد ناشی از بیماری فتق دیسک بینمهرهای که به مدت سه سال آن را خودسرانه تزریق میکرد درگذشتهاست. در این مستند به نقل از یکی از فیلمبرداران فیلم اژدها وارد میشود اینطور نقل میشود که در هنگام ضبط فیلم گاهی رنگ چهره بروسلی از حالت طبیعی به رنگ قرمز تیره درمیآمده که باعث نگرانی اعضا گروه میشدهاست. مدارکی نیز آورده میشود که بروسلی برای کاهش استرس کاری از گیاه شاهدانه ماریجوآنا استفاده میکردهاست.[۲۴]فیلمشناسیسینمایی سالنام فیلمکارگرداننقشنکات مهم۱۹۶۹مارلوپال بوگارتوینسلاو ونگبروس لی در نقشی کوچک به ایفای نقش پرداختهاست.۱۹۷۱رئیس بزرگلو ویچنگ چائو-آنتحت عنوان مشتهای خشم نیز شناخته میشود.۱۹۷۲خشم اژدهالو ویچن زنتحت عنوان ارتباط چینی نیز شناخته میشود، همچنین در ایران معروف به خشم اژدها.راه اژدهابروس لیتانگ لونگتحت عنوان بازگشت اژدها نیز شناخته میشود.۱۹۷۳اژدها وارد میشودرابرت کلوزلیتحت عنوان عملیات اژدها نیز شناخته میشود.۱۹۷۸بازی مرگرابرت کلوزبیلی لوساخت آن از سال ۱۹۷۳ شروع شد ولی به دلیل مرگ نابهنگام بروس لی ناتمام ماند و در سال ۱۹۷۸ با استفاده از سکانسهای قبلی و نیز بدلکار ساخته شد.۱۹۸۱بازی مرگ ۲نگ سی یوئنبیلی لوبعد از مرگ بروس لی در سال ۱۹۸۱ با استفاده از سکانسهای قبلی و نیز بدلکار ساخته شد.تلویزیونسالعنوان سریالنقشنکات مهم۱۹۶۶زنبور سبزکاتو۲۶ قسمت، ۱۹۶۶–۱۹۶۷بتمنکاتو۳ قسمت، ۱۹۶۶–۱۹۶۷۱۹۶۷آیرونسایدلئون سوقسمت: "Tagged for Murder"۱۹۶۹بلوندیمدرس کاراتهقسمت: "Pick on Someone Your Own Size"اینجا عروسها میآیندلینقسمت: "Marriage Chinese Style"۱۹۷۰امشب از خودت لذت ببرخودش۲ قسمت، ۱۹۷۰–۱۹۷۲ (هنگ کنگ)۱۹۷۱خیابان طولانیلی سانگ۴ قسمت، ۱۹۷۱شوی پیر برتونخودشمصاحبهبازی ویدئوییسالنام بازیپلتفورمPublisher۱۹۸۳بروس لیآتاری ۸-بیت، اماسایکس، اسپکتروم، آمستراد سیپیسی، بیبیسی مایکرو، C64, اماس-داس، اپل IIDatasoft Inc۱۹۸۹بروس لی زنده استاماس-داسThe Software Toolworks۱۹۹۳اژدها: داستان بروس لیSega Genesis, Game Gear, Atari Jaguar, سگا مستر سیستم، Super NESAcclaim Entertainment۲۰۰۲بروس لی: در جستجوی اژدهاایکس باکسویوندی۲۰۰۳بروس لی: بازگشت افسانهگیم بوی آدونسUniversal Interactiveجستارهای وابستهجیت کان دوبراندون لیفهرست مشاهیری که در اوج شهرت درگذشتندمنابع↑ پرش به بالا به:۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Little 1996, p. 122↑ پرش به بالا به:۲٫۰ ۲٫۱ Little 1996, p. 128↑ Stein, Joel (1999), TIME 100: Bruce Lee (Time ed.) Retrieved on 2008-05-30.↑ Dennis, Felix; Atyeo, Don (1974), Bruce Lee King of Kung-Fu, United States: Straight Arrow Books, ISBN 0-87932-088-5↑ توکل شعار، حمیدرضا، ورزشهای رزمی و بنیانگذاران بزرگ آن، تهران، انتشارات مهر، ۱۳۹۴، ص ۱۱۸.↑ پرش به بالا به:۶٫۰ ۶٫۱ "Bruce Lee Bio", Kevin Taing Foundation, 2006 Retrieved on 2007-07-06.↑ Little ۱۹۹۷↑ Vaughn ۱۹۸۶↑ Prashad, Vijay (2001), Everybody Was Kung Fu Fighting: Afro-Asian Connections to the Post-Racial World, Beacon Press, p. ۱۲۷, ISBN 0-8070-5011-3↑ Little ۱۹۹۷, p. ۷۳↑ Yang, Jeff (1997), Eastern Standard Time: A Guide to Asian Influence on American Culture, Boston, New York: Meridian, Houghton Mifflin Harcourt↑ "Lee, Bruce, (1940-1960) Martial Arts Master and Film Maker", HistoryLink Retrieved on 2008-05-30.↑ «Bruce Lee: Biography». بایگانیشده از اصلی در ۱۲ مارس ۲۰۰۵. دریافتشده در ۲۹ آوریل ۲۰۰۹.↑ «Bruce Lee@Everything2.com». بایگانیشده از اصلی در ۱۴ فوریه ۲۰۰۹. دریافتشده در ۵ فوریه ۲۰۱۲.↑ Lee, Grace (1980), Bruce Lee The Untold Story, United States: CFW Enterprise↑ http://houseofbrucelee.blogspot.tw/2012/08/books.html↑ بروس لی: سرگذشت یک جنگجو در 31 دقیقه 45 ثانیه↑ Bolelli 2008, p. 161↑ Lee، Bruce (۱۹۹۶). John Little، ویراستار. The Warrior Within. Martial arts-Philosophy: McGraw-Hill. شابک ۰-۸۰۹۲-۳۱۹۴-۸.↑ Lee، Bruce؛ Lee Cadwell، Linda (۱۹۹۹). John Little، ویراستار. Bruce Lee Artist of Life (کتاب). Tuttle. ص. ۹۳–۱۱۶. شابک ۹۷۸-۰-۸۰۴۸-۳۲۶۳-۲.↑ «Bruce Lee's Back Injury». straighttothebar. دریافتشده در ۴ بهمن ۱۳۹۶.↑ Thomas، Bruce (۱۹۹۴). Bruce Lee: Fighting Spirit: a Biography. Berkeley, California: Frog, Ltd. شابک ۱-۸۸۳۳۱۹-۲۵-۰.↑ راز مرگ بروس لی چه بود؟↑ "Autopsy: The Last Hours of Bruce Lee." Autopsy. Nar. Eric Meyers. Exec. Prod. Ed Taylor and Michael Kelpie. Reelz, 15 Jul. 2017. Television.Little، John (۱۹۹۶). The Warrior Within – The philosophies of Bruce Lee to better understand the world around you and achieve a rewarding life (ویراست illustrated). McGraw-Hill. شابک ۰-۸۰۹۲-۳۱۹۴-۸.Bolelli، Daniele (۲۰۰۸). On the Warrior's Path. Blue Snake Books. شابک ۱-۵۸۳۹۴-۲۱۹-X.پیوند به بیرونمستند "بروس لی از زبان خودش" در یوتیوب چاک نوریس در مورد شایعات مرگ بروس لی در یوتیوبدر ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ بروس لی موجود است.مجموعهای از گفتاوردهای مربوط به بروس لی در ویکیگفتاورد موجود است.گسترشنبوبروس لیگسترشنبوییپ مندادههای کتابخانهایWorldCat Identities VIAF: 51692172 LCCN: n79068505 ISNI: 0000 0003 6855 300X GND: 118570803 SELIBR: 254060 SUDOC: 026978148 BNF: cb11912061r (دادهها) MBA: 6413abb6-755c-4fa8-8401-43ee23e60d70 NLA: 35296927 NDL: 00447176 NKC: jn20000720143 BNE: XX820882 CINII: DA12640961 SNAC: w64f1tg4ردهها: زادگان ۱۹۴۰ (میلادی)درگذشتگان ۱۹۷۳ (میلادی)بروس لیافراد آمریکایی آلمانیتبارافراد آمریکایی انگلیسیتبارافراد آمریکایی چینیتبارافراد آمریکایی هلندی یهودیتبارافراد آمریکایی هنگ کنگیتبارافراد هنگ کنگی آلمانیتبارافراد هنگ کنگی انگلیسیتبارافراد هنگ کنگی گوانگدونگیتباراهالی سانفرانسیسکوبازیگران اهل چینبازیگران اهل هنگ کنگبازیگران تلویزیون مرد اهل ایالات متحده آمریکابازیگران مرد اهل سانفرانسیسکو، کالیفرنیابازیگران مرد تلویزیونی اهل ایالات متحده آمریکابازیگران مرد تلویزیونی اهل هنگ کنگبازیگران مرد سده ۲۰ (میلادی) اهل ایالات متحده آمریکابازیگران مرد سده ۲۰ (میلادی) اهل هنگ کنگبازیگران مرد فیلم اهل ایالات متحده آمریکابازیگران مرد فیلم اهل هنگ کنگبدلکارانبدلکاران اهل ایالات متحده آمریکابدلکاران اهل هنگ کنگبنیانگذاران سبکهای هنرهای رزمیبوکسبوکسورهابیخدایان اهل ایالات متحده آمریکابیخدایان اهل چینپیادهروی مشاهیر هالیوودتهیهکنندگان فیلم اهل ایالات متحده آمریکاتهیهکنندگان فیلم اهل هنگ کنگجیت کان دوجیت کان دو کاران اهل ایالات متحده آمریکاجیت کان دو کاران اهل چینجیت کان دوکاراندانشآموختگان دانشگاه واشینگتندرگذشتگان به علت ورمرزمیکارانرزمیکاران اهل ایالات متحده آمریکارزمیکاران مرد اهل ایالات متحده آمریکازنبور سبزشمشیربازانشمشیربازیفیلسوفان اهل ایالات متحده آمریکافیلسوفان اهل چینفیلسوفان اهل هنگ کنگفیلسوفان بیخدافیلسوفان سده ۲۰ (میلادی)فیلسوفان سده ۲۰ (میلادی) اهل ایالات متحده آمریکافیلمنامهنویسان اهل کالیفرنیافیلمنامهنویسان اهل هنگ کنگفیلمنامهنویسان مرد اهل ایالات متحده آمریکاکارگردانانکارگردانان فیلم اهل هنگ کنگکارگردانان فیلم هنگ کنگیتبار اهل ایالات متحده آمریکاکنشگران ماریجوانا اهل ایالات متحده آمریکامرگهای حل نشدهنویسندگان سده ۲۰ (میلادی) اهل ایالات متحده آمریکانویسندگان مرد سده ۲۰ (میلادی) اهل ایالات متحده آمریکانویسندگان مرد غیر داستانی اهل ایالات متحده آمریکانویسندگان هنرهای رزمینویسندگان هنرهای رزمی اهل ایالات متحده آمریکانظریهپردازان توطئهووشوکاران اهل هنگ کنگووشوکاران اهل هنگکنگوینگچونوینگچونکاران اهل ایالات متحده آمریکاوینگچونکاران اهل هنگ کنگاین صفحه آخرینبار در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ ساعت ۱۹:۴۱ ویرایش شدهاست.همهٔ نوشتهها تحت مجوز Creative Commons Attribution/Share-Alike در دسترس است؛ برای جزئیات بیشتر شرایط استفاده را بخوانید.ویکیپدیا® علامتی تجاری متعلق به سازمان غیرانتفاعی بنیاد ویکیمدیا است.